Hnutí Haré Kršna
Historie
Zásluhu na rozšíření tohoto indického náboženství má bengálský brahmán Čaitanja Maháprabhu (1486/1487?1534). Tento světec, jehož višnuisté považují za jedno z Kršnových vtělení, kázal o tom, že k božství je možné dojít pouze cestou oddanosti (bhakti). Ta se nejlépe projeví v radostném zpěvu slov ?Haré Kršna, Haré Kršna, Kršna Kršna, Haré Haré; Haré Ráma, Haré Ráma, Ráma Ráma, Haré Haré?, v tanci a hudbě. Ve slovech této velké mantry (mahámantry) je oslavován bůh Kršna a jeho druhá inkarnace ? princ Ráma.
Láskyplná oddanost k bohu Kršnovi a zpívání jeho svatých jmen se ve 20. století rozšířily na Západě díky muži, který se narodil se jménem Abhaj Čaran De (1896?1977) v Kalkatě. Roku 1922 se rozhodl pro poslání šířit náboženství indických posvátných knih a o deset let později byl svým učitelem Bhaktisiddhántou Sarasvatím zasvěcen do Čaitanjova směru višnuismu (do gaudíjské sampradáji). Od počátku se orientoval na šíření gaudíjského višnuismu do anglicky mluvících zemí. Do angličtiny přeložil a komentoval skladbu o Kršnovi Bhagavadgíta a pokračoval v překladech a výkladech dalších děl.
V 69 letech (v roce 1965) odjel do USA, kde jako Bhaktivédanta svámí (v roce 1968 přijal titul Prabhupáda) postupně získal obdivovatele především v subkultuře hippies. K jeho velkým příznivcům patřil básník Allen Ginsberg (1926?1997) a bývalý člen hudební skupiny Beatles George Harrison (1943?2002). Rok po příjezdu do USA založil Mezinárodní společnost pro vědomí Krišny (ISKCON), která měla v době jeho smrti již množství ášramů (klášterů), chrámů, škol a farem.
Prabhupáda před smrtí svěřil vedení organizace do rukou Správní komise o jedenácti členech. Někteří z těchto guruů však brzy po roce 1977 způsobili hnutí skandály a sobě i trestní stíhání. Celosvětová společnost oddaných Kršnovi pak musela být reorganizována, ale ještě několikrát byla postižena rozkoly. Zvláště citlivé pro hnutí bylo vyloučení Kirtanándy svámí Bhaktipády, zakladatele největšího amerického centra, Nového Vrindavánu v západní Virginii, k němuž došlo roku 1987. Na konci devadesátých let bylo hnutí postiženo dalším skandálem v souvislosti se zneužíváním dětí ve školách, provozovaných touto náboženskou společností.
Učení
Základní věroučnou literaturou jsou indické náboženské spisy (tzv. védská literatura), především Prabhupádův překlad a komentář Bhagavadgíty a Bhágavatamu (Bhágavatapúrany). Rozsah Prabhupádova literárního odkazu (překlady, komentáře i původní díla) je ohromný a oddaní Kršny k ní přistupují jako ke kanonické literatuře.
Prabhupádův následovník a Kršnův oddaný je veden k jednoduchému, až asketickému životu v duchu védských písem a podle Prabhupádových instrukcí. V chrámech a na farmách vstává již kolem čtvrté hodiny ranní, sprchuje se studenou vodou, vykonává pravidelné ranní obřady buzení, mytí a krmení božstev, účastní se společného uctívání Kršny. Každodenní činnost je velmi různorodá: zahrnuje jak tvrdou zemědělskou práci na farmě, tak např. překlady knih a jejich distribuci, pořádání přednášek, veřejné zpívaní mahámantry apod. Významnou součástí sádhany (denní cesty k dokonalosti) je jídlo. Vegetariánská strava oddaných je nápaditě upravena pomocí desítek druhů indických koření.
Tento prostý způsob života má být doplněn hlubokým duchovním poznáním a přiblížením se Kršnovi především prostřednictvím zpěvu mahámantry. Prabhupáda doporučoval opakovat mahámantru (džapovat) za pomoci mály, obdoby růžence o stu osmi kuličkách, a to šestnáctkrát denně. Tyto mahámantry vysloví oddaný zpravidla brzy ráno asi za dvě hodiny soustředěné džapy. Během dne pak džapuje dále podle možností, které mu poskytuje jeho práce. Džapováním má dojít k osvobození mysli oddaného od připoutanosti k hmotným požitkům. Dále se oddaný řídí čtyřmi zásadami, které přikazují vegetariánství, zakazují omamné látky, sex mimo manželství a mimo záměr zplodit potomka a hazardní hry. Ti, kdo ještě nedodržují tyto čtyři regulativní principy nebo nesplňují doporučené množství mahámanter, mohou praktikovat vědomí Kršny na své úrovni a podle svých možností i mimo komunitu.
Oddanost Kršnovi se v praxi nejvíce projeví oddaností duchovnímu učiteli. Védská literatura vysvětluje, že právě duchovní učitel může oddaného vést k probuzení jeho božského vědomí a uvědomění si skutečné duchovní totožnosti, tedy k poznání, že je věčnou duší a že tělo je pouze dočasným oděvem. Toto poznání pomůže oddanému rozvinout lásku ke Kršnovi a službu tomuto bohu a může ho vysvobodit z koloběhu životů. Vysvobození závisí především na jeho upřímnosti, ale samozřejmě také na karmě (zatížení dobrými či špatnými skutky), kterou si v tomto životě či v životech minulých nashromáždil. Mezi duchovními učiteli však zcela mimořádná úcta náleží Prabhupádovi, jemuž náleží zvláštní pobožnost (gurupúdžá).
Společenství
Potenciální příslušníci hnutí Haré Kršna přicházejí do kontaktu s hnutím zpravidla díky jeho veřejným sankírtanům (skupinovým oslavám Kršny zpěvem, hudbou a tancem), přednáškám, vegetariánským restauracím, ekologickým farmám nebo prostřednictvím literatury, kterou hnutí vydává a šíří. Pokud se sympatizant rozhodne stát se oddaným Kršny, prochází vyučováním a duchovní přípravou, která vrcholí obřadem zasvěcení. Při tomto obřadu přijímá duchovní jméno, jehož součástí je i titul dás(a) nebo dásí s významem ?služebník?, resp. ?služebnice?, a zavazuje se k dodržování výše zmíněných regulativních principů.
Oddaní Kršny dávají své životní zaměření najevo i vystupováním na veřejnosti. Můžeme je potkat v typických splývavých oděvech (muže v oranžovém či bílém dhótí a ženy v bílém či pestrém sárí), se znamením žluté hlinky na čele mezi očima, ženy se zahalenou a muže s vyholenou hlavou. Na ulici a při různých příležitostech rozdávají či prodávají prasádam, jídlo obětované Kršnovi.
Mezinárodní společnost pro vědomí Kršny (ISKCON) byla založena roku 1966, roku 1970 vznikla Správní komise (GBC), která se stala po Prabhupádově smrti hlavní autoritou v hnutí. To je spravováno prostřednictvím národních poboček, vedených místními vedoucími pod supervizí guruů příslušné světové zóny. Každoroční setkání asi čtyřiceti členů Správní komise se koná i v indickém Majápuru, Čaitanjově rodišti. Kršnův chrám v tomto městě je možné považovat za centrum hnutí. Velké publikační aktivitě hnutí Haré Kršna slouží nakladatelství Bhaktivedanta Book Trust (BBT), které vydává knihy Prabhupády a jeho následovníků v mnoha jazycích. I do ČR je distribuován studijní časopis ISKCON Communications Journal. Počet členů hnutí se odhaduje na 10?20 tisíc, u nás a na Slovensku celkem asi 200. Kromě nich další desítky lidí s hnutím sympatizují, dodržují některé jeho zásady a podporují ho. Čeští příslušníci hnutí dávají v poslední době přednost výslovnosti i pravopisu ?Krišna?.
První neoficiální komunita oddaných vznikla na území někdejšího Československa roku 1988 v Lanšperku blízko Ústí nad Orlicí. Brzy po roku 1989 vznikla střediska v Praze Na hrázi a na statku u Chotýšan a hnutí postupně vytvořilo stabilní strukturu. Oddaní z ČR a SR mají společné vedení, které tvoří vedoucí představitelé jednotlivých středisek, mezi nimi především prezident pražského chrámu Nenad Nejkov (Narakriti dás), vedoucí Kršnova dvora Václav Lichtág (Varnašram dás) a tiskový mluvčí Antonín Valer (Trilokátma dás). Spojení se Správní komisí zajišťuje československé pobočce guru Bhaktivaibhava Maharádž.
V roli ústředí hnutí Haré Kršna v ČR je chrám v Praze, Jílová 290. Na stejné adrese sídlí také Centrum pro védská studia, které se zabývá osvětovou činností. Dalšími středisky hnutí Haré Kršna u nás jsou ekologická farma (Kršnův dvůr) u Chotýšan na Benešovsku, založená roku 1990, a dvě vegetariánské jídelny v Praze v ulicích Na hrázi (U Góvindy, od roku 1992) a v Soukenické (Góvinda, od roku 1995). K nim je volně připojena i vegetariánská restaurace v Orlické ulici v Praze. Další chrám vytvořilo hnutí v roce 1999 v Lutotíně na Prostějovsku. V roce 1996 se hnutí pokusilo založit vlastní základní školu (gurukulu) na Kršnově dvoře. Projekt byl však ministerstvem školství zamítnut. Roku 2002 získalo hnutí pod jménem Mezinárodní společnost pro vědomí Krišny ? hnutí Haré Krišna status státem registrované náboženské společnosti. Hnutí Haré Kršna v ČR vydává časopis Náma Hatta. Vyšlo také několik českých čísel časopisu Návrat k Bohu, který Prabhupáda založil již v roce 1944.
Zdroj: Encyklopedie náboženských směrů v České republice, nakladatelství Portál
Komentáře
jedna sa o uryvok z textu
Aféry, procesy a súdne dohry
Ešte za života Prabhupádu sa začali množiť procesy proti strediskám hnutia. Jednou z najznámejších v USA sa stala aféra so Susan Murphyovou, ktorá bola vtiahnutá do hnutia, keď mala 13 rokov a neskoršie so súhlasom vedúceho bostonského chrámu utiekla s 19-ročným krišnovcom na Havaj. Keď sa Susan vrátila domov, jej matka Mary Murphyová podala trestné oznámenie na bostonské stredisko ISKCONu za nezákonné zadržiavanie dcéry, sexuálne násilie a nútenie do práce, napriek jednoznačnej legislatíve zakazujúcej zamestnávať neplnoletých. Susan vypovedala, že tí, ktorí ju posielali na misiu, jej prikázali hovoriť, že zbiera peniaze na rehabilitáciu narkomanov, univerzitu a na iné účely. Tieto fiktívne plány nikdy neboli zrealizované. Keď mala Susan 20 rokov, sama zažalovala pobočku ISKCONu a požadovala 1 milión dolárov. Zároveň potvrdila dávnejšie obžalovania, medzi inými i sexuálne zneužívanie. V roku 1989 súd v Norfolku priznal nárok na odškodnenie matky a dcéry vo výške 610 tisíc dolárov. Avšak už o dva roky neskôr Najvyšší ústavný súd zrušil tento výrok, odvolávajúc sa na práva náboženskej slobody, ktoré zaručuje prvý dodatok k Ústave Spojených štátov amerických.
V roku 1997 sa konal nemenej slávny proces proti stredisku ISKCONu v Kalifornii, ktorý vyvolala Marcia Georgeová s dcérou Robin. Obvinili členov hnutia, že presvedčili 14-ročné dievča, aby utieklo z domu a schovávali ho proti jeho vôli a bez súhlasu rodičov v rôznych strediskách hnutia v Kanade a na území USA. Roku 1983 uznala súdna porota v Kalifornii vinu ISKCONu. Súd nariadil gigantické odškodné 32,6 milióna dolárov. Avšak roku 1991 celý proces ešte prebiehal, lebo po zredukovaní čiastky druhou súdnou inštanciou na 5 miliónov dolárov Najvyšší ústavný súd nariadil nové preskúmanie celého sporu.
Veµa kontroverzných vecí, do ktorých bolo Hare Krišna hnutie zapletené, s najväčšou pravdepodobnosťou nevyšlo z priamej iniciatívy Prabhupádu, mali však jeho súhlas.
Už roku 1973 niekoµko krišnovcov ohlásilo na polícii ohromné medzinárodné pašerácke transakcie, ktoré sa uskutočňovali s Prabhupádovým súhlasom. Avšak až 22. októbra 1977, keď sa kalifornskej polícii v Orange County podarilo predísť určitej operácii pašovania drog, tieto hlásenia nadobudli oveµa väčší význam. Ukázalo sa totiž, že Alexander Kulik, chytený s ázijským heroínom za vyše milión dolárov, bol Prabhupádovým pomocníkom a asi sedem rokov i jeho osobným sponzorom cestujúcim s ním po svete. Kulik a šesť ďalších krišnovcov bolo obžalovaných zo spoluúčasti na vražde (za najatie nájomných vrahov)
Oddaní Kršnu Vám nič nezávidia a ani nič nezoberú, majú len Kršnu. A takisto vy im preto nemusíte nič závidieť. Nemáte im ani čo zobrať. Ak Vás nezaujímajú nechajte ich tak.
Každopádne...skuste si najprv pred vašim súdením preštudovať nejakú Šríla Prabhupádovu knihu. Urobia z Vás určite lepších µudí.
Takže ako to oni vravia: Chant Hare Kršna and be happy!
A protože ten příbuzný byl psycholog, poznal...Ale raději to nebudu psát nebo mě krišnisti ukamenují, bydlím tři ulice od jejich pražskýho Centra. Ty vole, to je sbírka cvičenejch opiček:)
No nemám ve skutečnosti strach, že by kamenovali, to oni nedělají. Na likvidaci nepohodlných lidí mají, jako každá paranoidní sekta, svoje právníky:(
Hare Krisna
Jen hlupák, co sám nezkusil řeholi např. jídla a pod. , co nepoznal sílu, tíhu, i bolest, vidí v odříkání či omezení cvičené opice. Takže, Ty vole, jdu si s úctou zazpívat Haré Krišna ... Mgr.Řičař Jiří
Tady a teď:
www.iskconirm.cz
Haré Kršna
Co tu děláš??? Nemáte vy náhodou vše spojené s civilizací zakázané??? - Žádný net, Tv, rozhlas, knihy....
Hitler měl pravdu v lesčem............nebyl to blbec.
Král, který měl čtyři manžeky .
Jednou žil král, který měl čtyři manželky. Čtvrtou manželku miloval nejvíce.
Oblékal ji do nejbohatšího oblečení a obdarovával ji nejdražšími šperky.
Dával
ji vždy to nejlepší.
Svoji třetí manželku také moc miloval a rád ji ukazoval v
sousedních královstvích. Bál se však, že ho jednou opustí a půjde za někým
jiným.
Také měl rád svoji druhou manželku. Byla jeho důvěrkyní a vždy byla k
němu milá, pozorná a trpělivá. Kdykoliv měl král problém, svěřil se ji a ona
mu
pak pomohla v takovýchto těžkých časech.
Králova první manželka byla loajální partnerkou a značně přispívala k udržování
jeho bohatství a království. Ovšem on
nemiloval svoji první manželku. I když ona ho hluboce milovala, on si ji vůbec
nevšímal.
Jednoho dne král vážně onemocněl. Věděl, že se blíží jeho konec. Přemýšlel o
svém luxusu, který má. Uvědomil si, že teď má čtyři manželky, ale když umře,
tak
bude sám, bez svých manželek.
Zeptal se proto své čtvrté manželky: "Miloval jsem
tě nejvíc. Obdarovával jsem tě nejlepším oblečením a maximálně jsem se o tebe
staral. Teď umírám. Půjdeš se mnou a budeš mi dělat společnost?" "V žádném
případě!", odpověděla čtvrtá manželka a odešla pryč bez dalšího slova. Její
odpověď se zařízla do králova srdce jako ostrý nůž.
Smutný král se pak zeptal své třetí manželky: "Miloval jsem tě celý svůj život.
Teď umírám. Půjdeš se mnou
a budeš mi dělat společnost?" "Ne!", odpověděla třetí manželka. "Mám moc ráda
život. Když umřeš, tak se vdám znovu."
Králova nálada poklesla ještě víc a jeho srdce zchladlo. Pak se zeptal své druhé
manželky: "Na tebe jsem se vždy obracel
o pomoc. A vždy jsi mi byla nápomocná. Když umřu, budeš mně následovat a
doprovázet?" "Lituji, ale tentokrát ti nemohu pomoci.", odpověděla druhá
manželka. "Nanejvýš můžu jít s tebou k hrobu."
Tato odpověď, jako úder blesku, zdevastovala krále. Pak zazněl hlas: "Já s tebou
půjdu! Budu tě následovat
kamkoliv půjdeš." Král se podíval. Uviděl svoji první manželku. Byla hubená
podvýživou a zarmoucená nedostatkem péče. Hluboce zahanbený král řekl:
"Když jsem mněl tu možnost, mněl jsem se o tebe starat daleko lépe. Stydím se
a nezasloužím si tvoji starostlivost."
V tomto příběhu král reprezentuje nás živou bytost. Každý z nás v hmotném
světě má v
tomto smyslu čtyři manželky.
Naše čtvrtá manželka je tělo. Bez ohledu na to kolik času a úsilí věnujeme,
abychom mu zabezpečili veškerý komfort, opustí nás, když umřeme.
Naše třetí manželka reprezentuje statky, postavení a bohatství. Když umřeme,
dostanou to jiní.
Naše druhá manželka je rodina a přátelé. Nezáleží na tom jak moc a pořád s
námi
byli, nejdéle jak s námi mohou zůstat je po hrob.
Naše první manželka v tomto smyslu, je naše Nadduše, Nejvyšší Pán. Je téměř
vždy
opomíjená při honbě za bohatstvím, mocí a požitky tohoto světa. Ovšem jedině
Milostivý Pán je všude věčně s námi, a čeká až se na něho obrátíme o pomoc.
V úctě HK Toník.
Podvod s falešnýmmi guruy již odhalen.
Kdo máš oči viď.
Haré Kršna
bh.Vašek
Stará známá z jiné diskuze :-)
http://www.iskconirm.com/cz/btp12_ed.htm
Hare Krišna dušičko, poví mi někdo co právě dělám a kdo vlastně jsem, je půl jedné a mě něco přimělo sednout k PC a napsat ti,snad to byl Krišna,sám tomu nerozumím, snad je správně" že když Krišna chce zaměstná v oddané službě i démona",pak by to dávalo smysl.Posílám ti odkaz na stránky chrámu v Ostravě a hned napíšu proč http://www.kirtan.estranky.cz/clanky/zveme-vas
Léta sem hledal správnou společnost a na tomhle místě sem ji konečně našel,co si pamatuju věděl sem vždycky že na světě je nějaký řád podle kterého se má a žít tak aby člověk naplnil své poslání, že na světě existuje systém podle kterého by všichni mohly žít v dostatku a né jeden na úkor jiného. Ve 20ti letech jsem vstoupil na duchovní cestu hinduistického mistra Sri Chinmoye a byl sem jeho žákem po 4 roky, byl to prímovej guru, ale učil integrální jogu(světlo východu pro mysl západu) ve které se dělal sport a umění, světské věci jako oddaná služba, pro lidi připoutané k těmto činnostem je to dobrá cesta, ale pro člověka co nechce dělat s mayou kompromisy ne. Zejména se na této duchovní cestě hodně běhá,od2 mil přes delší závody , maratony,běh na 24 až 72 hodin a nedelší závod na 3100mil ten se běží několik týdnů, No protože už sem v té době věděl něco o Krišna vědomí začal sem srovnávat a viděl sem že Védy mají propracovanější filozofii a mnohem větší argumenty. Často sem si říkal komu tím během někdo pomůže, mohl by na místo běhu sloužit potřebným.Nevím jestli cestu dělá guru nebo žáci, ale mě právě to jakou ji dělali žáci hodně vadilo, nebyl tam duch bratrství ale spíš rivality, sebepřekonávání ,popírání limitů ostatních a za všechen neůspěch mohlo nedostatečné odevzdání se a víra. Jak nad tím ted přemýšlím tak snad nikoho tenkrát nenapadlo že člověk může mít skrytý zdravotní problém který mu brání normálně fungovat.Někteří žáci dost manipulovaly a taky se tam rozlišovalo na esa a podružné žáky.Prostě jevy které se normálně objevují v karmí společnosti, ale v duchovní společnosti nemají co dělat, no a protože slabé kusy netáhnou a já sem těžce onemocněl musel sem po 4 letech odejít. Byl sem už zaměstnán v jejich božském podniku za nadprůměrný plat, a nebýt nemoci mohl sem si docela slušně žít. No ale osud tomu chtěl jinak.Jezdil sem do chrámu v Lutotíně a byl sem i v chrámu v Praze, dokonce sem pracoval chviličku v govindě,žáci Sri Chinmoye z toho dělaly zradu, prostě úplnej alarm, přestože guru prohlásil že máme číst knihy od jiných avatárů a že když žák odejde na jinou duchovná cestu je to pro něj úspěch, protože neodešel do mayi ale že přijímá i žáky o kterých ví že půjdou jinou cestou a že je přijímá proto aby je tam dovedl.Krišna filozofií sem byl nadšený, ale po zkušenostech co sem ve zmíněných chrámech udělal sem musel konstatovat že v knihách sem pravdu našel ale v lidech NE! Zatímco u Sri Chinmoye byly praktiky připomínající karmí společnost tak ve chrámech Hare Krišna co sem navštívil sem zažil jednání dobře organizované mafie! Pro mě dost primitivní metody manipulace, snadno odhalitelné, zřejmě se tenkrát nechaly mýlit tím že vypadám hloupě a ani se při manipulování nesnažili být obezřetní.Přestával sem už věřit že najdu společnost která by byla přirozeně dobrotivá a filozoficky správná, a už vůbec že by existovala tady v ČR. Spolupracoval sem s lidmi co s iskconských chrámů odešly ale nakonec se jeden kvůli přestupkům pomátl a začal se chovat jako démon a IRM sem nestačil poznat, tak jen sem byl vděšný zato co psaly v časopisech o guru podvodu a za knížku Poslední pokyn, jejich argumenty byli velice inteligentní, naproti tomu obhajoba iskconu byla uplně prázdná, knížka 100 odchylek ritvikismu by se klidně mohla jmenovat 100 odchylek ritvikismu ,ani jeden argument. Vysvětlení že protože spěchají s vydáním kvůli nějakému dúležitému datu ,a proto nestíhají vše dopodrobna vysvětlit se mi zdálo obzvláště laciné a hlavně fakt v té knížce není ani jeden argument. Co se nám to Sharvani děje že když chceme žít duchovním životem nemůžeme říct tak dobře já se zapíšu a jedu, namísto toho se musíme prokousávat filozofií, učit se rozlišovat podvodníky a balancovat jako při chůzi na laně protože často nemůžeme o pravdě mluvit otevřeně, démoni by nás označily za kacíře a ještě by zabránily aby upřímnost přivedla oddané z démonských chrámů na pravdivou duchovní cestu.Píšu ti tady tohle přestože nevím jaké je tvé postavení,zda praktikuješ v některám z démonských chrámů, nebo seš ritvik nebo nějakej jinej Math. Říkám si že jestli to má padnout na úrodnou půdu tak to padne,a jestli budeš nucena to odmítnout co nadělám, jen můžu říct že odmítnout tohle by se člověk musel cítit být nucen(pravda osvobozuje) Rád bych aby to bylo pro hledající jednoduché , aby mohly říct hele tady nás podvádějí tak jdeme jinam, a bylo jasné kde konečně najdou pravdu a kde si jich budou vážit Pryč od karmís a pryč od podvodníků kteří místo získávání duší pro oddanou službu shánějí jen poddané kteří jim budou sloužit.Jedinné zaco by se dalo démonským chrámům vděčit je to že vpravili do drilu oddané služby duše co nakonec obdržely inteligenci a začaly praktikovat stranou démonských vlivů iskconu. V době kdy sem tyhle rozpory řešil mi hodně pomohla knížka "Vytváření komunit" od Scotta Pecka slavného amerického psychiatra autora bestselerů trilogie "Nevyšlapanou cestou "které byla tuším psána s 10ti letými rozestupy.Kniha "Vytváření komunit" přesně popisuje na jakých principech má duchovní společnost fungovat, je napsaná velmi dobře a stojí za skouknutí,stejně jako ostatní knihy tohoto autora.Tak teď k tomu proč právě odkaz na chrám v Ostravě, oddané sem poprvé potkal ve Zlíně tady na zlínsku dřív působily, poprvé sem potkal jen Krišnusmaranama v podchodu hrát na harmonium ,řekl sem si že ten oddanej má ale odvahu, ve Zlíně nikdo Hare Krišna hrát neviděl, a říkal sem si jak dlouho to může vydržet než dostane pčes držku,Zlín není Praha,Brno,Nebo Olomouc ,tam sou nato zvyklí, ale tady to fakt nikdo neviděl.Domníval sem se že jde o jednoho z démonských oddaných a tak jen abych si tak trochu zahrál na svoji strunu sem mu hodil drobák a požádal ho aby zahrál Džaja Rádha-Mádhava,načež spustil tu onu nám dobře známou melodii, udělal sem si takovej Jukebox no. Poté co dohrál se mě otázal zda sem začátečník, praktikující, nebo veterán, veterán mi z nabízených možností připadlo nejpříhodnější a taky sem se po svých zkušenostech jako válečný veterán cítil. Spochopením přikývl mile se usmál, a vůbec byl nezvykle milí, po chvilce hovoru mi dal originální CéDéčko Vrindavan a nic za něj nechtěl, to byl nato co sem do té doby znal nezvyk Jak sem psal, sem nemocný a je to na mě už i vidět, mentální schopnosti mi poklesly na uroveň morčete, ale pro Krišnusmaranama to evidentně nebyl problém, dal mi kontakt na chrám a rozloučily sme se. Potom sem zahlídl harinám když sem šel kupovat do města nepodstatnou elektronickou součástku pro smyslový požitek. Tu neměly tak sem vyšel před obchod a harinám se už přiblížil do těsné blízkosti takže sem rozpoznal Krišnusmaranama a co už sem tak mohl v tu chvíli udělat než se přidat a začít zpívat Hare Krišna a to zcela spontánně, přestože sem na žádném harinámu doposud nebyl, mezi zpíváním sme prohodily pár slov a než sem se stačil probrat z toho nadšení ze zpívání odsouhlasil sem že pokud na další 3 hodiny nemám program ,vemu místo v autě a jedu s nimi do chrámu a od té chvíle sem se nepřestával divit, všechno špatné co sem v chrámech viděl tady nebylo, a bylo to velice běžné, až mi při jednání s oddanými bylo do breku, to co jinde nebylo myslitelné, tady bylo zcela přirozené a samozřejmé.Být zdráv byl bych šťasten a plně spokojen, našel sem domov, přístav kde můžu být tím čím sem a nikdo to nekritizuje, stačí byť třeba minimální zájem o Krišna Vědomí a vše je OK, nic není diskvalifikace, nic není problém.Teď to začne být hodně zajímavý,po krátké době sem navštívil chrám ještě jednou s kamarádem, ten si odvážel stejný dojem jako já a pak sme se s velkou nejistotou z mé strany domluvily na pobytu v chrámu měl sem reálnou obavu že můj zdravotní stav bude příčinou řady nepříjemných událostí a tak sem musel být opakovaně ujištěn že nemám nic řešit, že mám jedinnou misi dopravit své tělo do chrámu. Tak sem tedy s obavami z neznámého vyrazil, samozřejmě sem se na cestu pořádně vyzbrojil, léky, těch není nikdy dost, cigaretami, páč kouřím, a lahváčem, né že bych pil, ale pomáhá mi to. V chrámu sem byl mile uvítán,po krátkém chlácholivém rozhovoru mi byl představen program, následující dne a půl, když mi bylo řečeno že ho strávím bez vody jídla a spánku začal mě opouštět humor, pochopitelně Krišnasmaranam neopomně patřičně blahosklonně prohlásit že léky cigarety a pívo si můžu odložit že je nebudu potřebovat to už sem jen z posledního dechu kontroval že pokud odložím výše zmíněné propriety tak se z bohem setkám za 2hodiny osobně načeš Krišnasmaranam odvětil že právě voto de.Zažil sem lecos, právem se považuju za veterána, ale tohle to nademnou viselo jako damoklův meč, když už sem byl uplně z toho šoku s rozumem v koncích, zeptal sem se Krišnasmaranama zda je si jistý že to zvládnu a zda to bere na svou zodpovědnost(a já se do ní jen z důvěrou svěřím)Proces který sem absolvoval se jmenuje Ekadáší, a během celé doby se zpívá Maha mantra Hare Krišna .Už nebudu napínat, ikdyž já byl napnutý po celou dobu procesu zda to vydržím, dodnes nevím jak ale vydržel sem to, přesně podle plánu sem 27hodin nepil vodu,36hodin nejedl a 38 hodin nespal,Poté co sem to absolvoval tomu mataji ještě dodaly dobrou tečku na závěr tím, že mi řekly že ze 40ti nováčků sem to vydržel jedinný,no kdybych věděl že už sem nejlepší tak vzdám dřív, pěkně pobaveně se matky usmívaly.Zvláštní a nové natom pro mě bylo že člověk po absolvování neměl žádný pocit ega, cítil se přirozeně očištěně a spokojené, žádný pocit tipu já sem borec.Po procesu sem 12dní nekouřil a nebýt vyhrocené situace která mě přiměla si zapálit, tak možná nekouřím dodnes, léky sem nebral 7 dní, ale musel sem se k nim vrátit a pivo sem už nepotřeboval. Kdo ví kam bych se dostal kdybych proces opakoval víckrát Měl sem tu milost, tu kterou sem původně měl za utrpení možnost zažít jen 2x..Jaká je tedy moje zkušenost ,zpívání Maha mantry funguje a Krišnasmaranam splnil co slíbil, slíbil že to vydržím.Ekadáši je právě pro démonské oddané dost nepříjemné téma,popírají jeho sílu a význam,přímají prasadam z ekadaši surovin a tvrdí že tak je to v pořádku, přesto že ve védách se pití vody a přijímání prasadam povoluje pouze starcům a nemocným ,a je tam doslova napsáno že kdo nedodržuje Ekadáší je"KOMPLETNĚ ZMATENÝ MAYOU"To byl taky jeden z hlavních důvodů proč Krišnasmaranam začal plné Ekadáši dodržovat a se svou kazatelskou misí se osamostatnil, nebylo možné v chrámech kázat že se to má dodržovat ale nedodržuje, tedy bylo namístě vytvořit chrám kde se to může kázat a dodržuje.Tak všechna sláva šrí Krišnovi a jeho milost Krišnasmaranamovi.Mimochodem matky v Ostravském chrámu sou extra milostivé, budiž požehnány, posílám ti je na fotkách,kvůli zdraví sem už pár měsíců v chrámu nebyl a zdá se že Ostrava je úrodný kraj na nové oddané, tak jdou na fotkách vidět nové tváře.Tak budu pomalu končit Sharvani, ale ještě se cítím být mucen říct že by nebylo přehnané tvrdit že tohle byla pravděpodobně má poslední větší oddaná služba kterou sem pro krišnu udělal než mě morče se svým IQ překoná a než smrt mi řekne že ze všech dní dnešek je tady poslední.
http://www.iskconirm.com/cz/S_ISKCON.htm
http://laws.lp.findlaw.com/getcase/4th/case/945507P.html - zápis ze soudu s guruem, který nařídil 2 vraždy, únos a vydíral - také na http://www.law.emory.edu/4circuit/june95/945507.p.html
http://www.rickross.com/reference/krishna/krishna56.html -
- Odpovědět
Pošli odkaz