Reklama

Dalajlama: Každý má svou cestu

Není příliš důležité, je-li člověk věřící nebo nikoli. Mnohem důležitější je, aby to byl dobrý člověk.

Jako člověk, který se blíží k sedmdesátce, jsem nashromáždil dostatek zkušeností, abych si byl naprosto vědom toho, že Buddhovo učení je pro lidstvo významné a užitečné.

Pokud je nějaký člověk uvede do praxe, bude z toho mít prospěch nejen on, ale i ostatní. Má setkání s mnoha nejrůznějšími lidmi po celém světě mi však pomohla uvědomit si, že jsou zde i jiná náboženství a jiné kultury, které jsou neméně než má vlastní schopny umožnit jednotlivcům vést užitečný a uspokojivý život. A novic jsem došel k závěru, že není příliš důležité, je-li člověk věřící nebo nikoli. Mnohem důležitější je, aby to byl dobrý člověk.

Říkám to s vědomím skutečnosti, že přestože většina z téměř šesti miliard lidi žijících na zemi přísluší k té či oné víře, vliv náboženství na životy lidí je spíše okrajový, zvláště v rozvinutém světě. Je pochybné, zda celkově celá miliarda lidí je tím, čemu já říkám oddaní náboženští praktici, což jsou Lidé, kteří se každodenně pokoušejí přesně dodržovat zásady a předpisy své náboženské víry. V tomto smyslu zůstává zbytek lidí nepraktikujíc. Ti, kteří jsou oddanými praktiky, jdou nejrůznějšími náboženskými cestami. Z tohoto pohledu se stává zřejmé, že jsme velice rozdílní a že žádné náboženství nemůže uspokojit všechny lidi. Můžeme rovněž dojít k závěru, že my lidé můžeme klidně žít bez útočiště náboženské víry.

To může u osobnosti náboženského života vypadat jako neobvyklé stanovisko. Já jsem však napřed Tibeťan a teprve potom dalajlama, a jsem nejdříve člověk a potom teprve Tibeťan. Takže zatímco jako dalajlama mám zvláštní zodpovědnost k Tibeťanům, jako mnich mám zvláštní zodpovědnost podporovat soulad mezi různými náboženstvími a jako člověk mám největší zodpovědnost k celému lidstvu - což máme my všichni. A protože většina lidí nepraktikuje žádné náboženství, mým zájmem je pokusit se najít způsob, jak sloužit všem lidem, aniž bych se odvolával na náboženskou víru.

Reklama

Věřím tomu, že pokud se podíváme na hlavní světová náboženství z co nejširší perspektivy, zjistíme, že všechna - buddhismus, křesťanství, hinduismus, islám, judaismus, sikhismus, zoroastrismus a ostatní - mají za cíl pomoci lidem dosáhnout trvalého štěstí. A všechna jsou podle mého názoru schopna jim to umožnit. Za takových okolností je rozmanitost náboženství (z nichž každé podporuje stejné základní hodnoty) žádoucí a užitečná.

Ne že bych to vždy vnímal takto. Když jsem byl mladší a žil jsem v Tibetu, celým svým srdcem jsem věřil, že buddhismus je nejlepší cestou. Říkal jsem si, že by bylo nádherné, kdyby se všichni stali buddhisty. Ale to pramenilo z nevědomosti. My Tibeťané jsme samozřejmě slyšeli o ostatních náboženstvích. Ale to málo, co jsme o nich věděli, pocházelo z tibetských překladů sekundárních, buddhistických pramenů. Je přirozené, že tyto prameny se soustředily na ty stránky ostatních náboženství, které byly z buddhistického pohledu nejspornější. Nebylo to proto, že by si buddhističtí autoři přáli záměrně zesměšnit své oponenty. Spíše to odráželo skutečnost, že neměli potřebu hovořit o těch stránkách, proti kterým neměli žádné námitky od té doby, kdy byla tato díla jako celek k dispozici v Indii, kde psali.

Bohužel v Tibetu tomu tak nebylo. Zde žádné překlady těchto rukopisů k dispozici nebyly.

Jak jsem vyrůstal, měl jsem postupně možnost dozvědět se více o ostatních světových náboženstvích. Zvláště po svém odchodu do exilu jsem začal potkávat lidi, kteří věnovali celý svůj život různým vírám - někteří prostřednictvím modliteb a meditací, jiní s pomocí aktivní služby ostatním a získali ve své konkrétní tradici hluboké zkušenosti. Takové osobní výměny zkušeností mi pomohly uznat obrovskou hodnotu každé z hlavních náboženských tradic a vedly mě k hluboké úctě k nim. Pro mě nejcennější cestou stále zůstává buddhismus. Ten nejlépe odpovídá mojí osobnosti. Ale to neznamená, že bych se domníval, že buddhismus je nejlepší cestou pro každého, stejně jako se nedomnívám, že každý musí nutně být věřícím.

Zdroj: Etika pro nové milénium - Jeho Svatost Dalajlama - Pragma

Reklama

Komentáře

František Kupka (Út, 26. 6. 2001 - 20:06)
Jak je vše snadné a jednoduché a přesto pro většinu z nás tak obtížně v praxi uskutečnitelné,neboť nakonec mnohdy zvítězí naše sobeckost. Jak to,že nejdeme po cestě dobra,když ji známe a tedy ji nemusíme hledat a místo toho hledáme jakési jiné cesty, ve snaze ospravedlnit své vlastní selhání. Proč to tak funguje.
A je nějaký způsob jak pomoci lidem a podpořit je, aby
se nebáli zakročit proti zlu a toto zlo netolerovali, protože ze zkušenosti je jasné, že to vždy vedlo jen k posilování zla a nikdy k jeho nasycení a zániku.
Poraďme si vzájemně jak nalézt řešení a dodat lidem jistoty v boji proti zlu. Neboť ono není zdaleka tak silné, jak se na první pohled zdá. Děkuji za jakékoli názory a podněty a přeji všem krásné ráno, příjemný den
a dobrou noc. František Kupka
Tomas (Čt, 28. 6. 2001 - 17:06)
musíte si ovědomit , že spousta lidí nedokáže normálně zdravě myslet ( zanešený organismus jedy ) - natož ještě nedejbůh... něco mít společného s duchovnem :-)

jsme tam kde jsme ... a posuneme se ve vývoji jen za předpokladu, že se tu inkarnují "lepší" dušičky a ty staré ( jak já řikám "komunismem zkažené" ) odejdou pryč.

:-)
Martina (St, 29. 8. 2001 - 12:08)
Knihu Etika pro nové milénium bych zavedla jako povinnou četbu, aby si lidé už od mládí uvědomovali, jak si negativními emocemi ubližujeme, a jak si ubližujeme, když se chováme špatně k ostatním lidem, zvířatům i věcem. Jsem moc ráda, že je čím dál více těch, kteří nemají majetek jako prioritu.
Nath (Čt, 29. 7. 2004 - 20:07)
Jasne ze bude.Kdyby Buh( a at je to cokoliv) mel byt neodpoustejici,to by to vypadalo..A jak by potom mohl mit nekdo pravo se na nej odvolavat?;) Nezalezi na tom,v cem hledas naplneni-ale na tom,jaka jsi. Tedy pokud ten pocit naplneni nenajdes zrovna v zabijeni,na coz se myslim shodnou vsichni,ze je nepripustne.
Evža (St, 7. 5. 2003 - 13:05)
ja jsem se o to nikdy nezajimala,ale musim rict,ze kdyby se vsichni dali na tuto viru,prislo by hodne lidi o praci(napr:policiste). ale chtela jsem se zeptat na tu vec ohledne toho,ze clovek nemusi byt verici,ale musi byt dobry. to jako i kdyz nebudu verici,bude mi odpusteno?
Václav Gerla (So, 27. 1. 2007 - 02:01)
Doporucuji si sehnat meditacni hudbu od Dalajlamy, pusobi to hodne relaxacne..
Janet (St, 26. 5. 2010 - 21:05)
Buddhismus a křesťanství
Oddělují je nepřekonatelné rozdíly: křesťanství věří v jednoho Boha Stvořitele, který je osobním Bohem. Křesťanství dle bible říká člověk je bytost, která potřebuje spásu a není schopna sebespasení. Buddhismus naproti tomu nevěří a neuznává Boha jako Stvořitele a ani jako osobního Boha. Dále tvrdí, že člověk může být vlastními silami spasen. Tuto spásu vidí v tzv. nirváně. To vše je však klam.Ať už je to lidem příjemné nebo ne,stejně si myslí své a upínají se k Dalajlámovi a jim podobným!
Buddhismus a pohanské meditace vedou opačným směrem: otvírají duši, aby se stala nástrojem hříchu. Meditující se stává médiem démonů. Tato cesta vede do věčné záhuby.
Janet (St, 26. 5. 2010 - 21:05)
http://beranci.mypage.cz/
Andrea (Ne, 13. 10. 2013 - 19:10)
Doporucuji si sehnat...Kde se dá sehnat?
Reklama