Desatero zdravého saunování

24.10.2011 00:01
Terapie

Aby mělo saunování smysl, choďte se potit minimálně jednou týdně. Nechoďte do sauny ani hladoví, ani přejedení nebo značně fyzicky unavení.

1)   V saunovacích kabinách (prohřívárnách) používejte pouze prádlo do sauny. Celé tělo včetně nohou podkládejte prostěradlem či osuškou. Plavky v prostorách Saun nepoužíváme.

2)   Před prvním vstupem do prohřívárny se umyjte vodou a mýdlem a řádně se osprchujte. Vlasy si umyjte až před posledním vstupem.

3)   Před každým vstupem do prohřívárny setřete vodu z povrchu těla.

4)   S sebou vezměte jen prostěradlo či osušku, na které si sednete nebo lehnete. Nevhodné je sedět způsobem, jako sedíte na židli, může vést k závratím nebo bolesti hlavy. Děti usaďte v klasických saunách na nižší patra, kde je teplota nižší.

5)   V saunách můžete dýchat pouze nosem, ale také ústy. Při pocitu pálení vzduchu při dýchání můžete překrýt nos i ústa dlaní. Dýchejte normální frekvencí, jak jste zvyklí. Děti mohou dýchat do tzv kapsičky, ruce spojí do mušličky a dýchají do ní.

6)   Po uplynutí doporučené doby pobytu nebo při pocitu pálení ušních boltců, špičky nosu či bradavek vyjděte z prohřívárny.

7)   Při pocení můžete velmi lehce hladit a otírat povrch těla, což pomáhá otevírat kožní póry a vyplavovat nečistoty z kůže.

8)   Opláchněte se pod sprchou a ochlaďte se v bazénu - pozvolným ponořováním, nikoli skokem! Pokud možno i s hlavou, nebo alespoň po zátylek.

Sledujte průběh 3 fází - Nejprve se dostaví pocit chladu, poté začnete cítit tepelnou pohodu, v poslední fázi, kdy opět nastoupí pocit chladu, se vraťte z ochlazovacího bazénu do prohřívárny - celkem cca po 2-5 minutách.

9)   Proceduru teplo-chlad opakujte alespoň 3x. Po posledním ochlazení se opláchněte vlažnou vodou, nepoužívejte již mýdlo a zabalte se do osušky / koupacího pláště / županu. Zabalení a osušení přejděte relaxovat na alespoň 20 minut do odpočívárny nebo k Sauna baru. V této fázi nezapomeňte řádně doplnit tekutiny. Vhodný je chlazený čaj, minerálka nebo vybrané isotonické sportovní nápoje.

10) Pokud jste saunování prováděli správně, budete se cítit příjemně uvolnění a unavení. Blahodárné účinky by zrušila konzumace alkoholu nebo kouření, proto si raději dopřejte nápoje a pokrmy, které Vám doporučí obsluha.

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

kdo trpíte na migrény nebo se vám často spouští krev z nosu tak se...
jelena  |  30.10.2011 17:07

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *